Σήμερα, οι εταιρίες χρησιμοποιούν Content Marketing τακτικές για να εκπαιδεύσουν και να διασκεδάσουν το κοινό τους, να αυξήσουν την επισκεψιμότητα ή τις μετατροπές τους και να προσελκύσουν δυνητικούς πελάτες.
Πόσο βαθιά στο χρόνο έχει τις ρίζες του όμως;
Μια πολύ εύστοχη τακτική εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1890 από έναν αγρότη!
Τώρα ίσως να σκέφτεστε «Marketing από έναν αγρότη;»
Κι όμως, ένας αγρότης φαίνεται να αναγνώρισε πολύ νωρίς την αξία του Content Marketing. Πολύ πιο μπροστά και από την ύπαρξη της ίδιας του της φήμης!
Άλλωστε πως θα μπορούσε ένας καλός γεωργός να μην καλλιεργήσει το έδαφος για μια καρποφόρα σοδειά!
Ας γνωρίσουμε την ιστορία λίγο καλύτερα.
Ποιός ήταν ο John Deere
Ο John Deere ήταν Αμερικανός εφευρέτης και κατασκευαστής γεωργικού εξοπλισμού.
Γεννήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 1804, στο Βερμόντ των ΗΠΑ. Όταν ο πατέρας του χάθηκε στη θάλασσα ήταν τεσσάρων ετών. Έτσι, ο Deere μεγάλωσε αποκλειστικά από τη μητέρα του.
Σε ηλικία 17 ετών και με το πέρας της εκπαίδευσής του στο Middlebury College, ο Deere ξεκίνησε να παίρνει μαθήματα σιδηρουργίας από τον, επιτυχημένο στο είδος, Benjamin Lawrence.
Το 1827 παντρεύτηκε την Demarius Lamb, με την οποία απέκτησε 9 παιδιά.
Το όνομα του John Deere έχει γίνει, εδώ και χρόνια, παγκόσμιο συνώνυμο με αγροτικά μηχανήματα και τρακτέρ, αφού η εταιρία που δημιούργησε το 1837 κατάφερε να αλλάξει για πάντα τον κλάδο της γεωργίας!
Η ιδέα που άλλαξε την ιστορία της γεωργίας, αφορά την εφεύρεση ενός αρότρου κατασκευασμένου από στιλβωμένο χάλυβα σπασμένης λεπίδας πριονιού. Το πρώτο εμπορικά επιτυχημένο άροτρο από σφυρήλατο ήταν γεγονός! Η λύση του ατσαλένιου αλετριού που έδωσε ο Deere έλυσε το πρόβλημα του σκληρού χώματος των Μεγάλων Πεδιάδων.
Ο Deere πούλησε το πρώτο άροτρο στον τοπικό αγρότη Lewis Crandall ο οποίος δεν άργησε να κάνει διάσημη την εφεύρεση του! Από εκεί και πέρα, οι παραγγελίες για τον Deere θα συνέχιζαν να αυξάνονται προοδευτικά ώσπου το 1841 θα έφταναν τις 75-100 ετησίως!
Πως όμως σχετίζεται το όνομά του με το Content Marketing;
Τι σχέση έχει ο John Deere με το Content Marketing
Στα τέλη της δεκαετίας του 1890 ο Deere πήρε την απόφαση να καινοτομήσει και πάλι, σφραγίζοντας για πάντα στις μνήμες των αγροτών τη μάρκα με το ελάφι!
Εξέδωσε το “The Furrow”, ένα περιοδικό που απευθυνόταν μόνο σε αγρότες. Το περιεχόμενο ήταν αρχικά καθαρά εκπαιδευτικό, βοηθώντας τους κυρίως σε αγροτικά ζητήματα. Μέσα στα χρόνια προστέθηκαν περισσότερες στήλες που επικεντρώνονταν σε συμβουλές για το πώς μπορεί ένας αγρότης να γίνει επιτυχημένος ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης.
Το περιοδικό κυκλοφόρησε αρχικά ανά τρίμηνο, από το τότε νέο σύστημα δωρεάν παράδοσης της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ. Ξεκίνησε ως εφημερίδα 10-13 ιντσών, που συνδύαζε τη διαφήμιση του John Deere, τα άρθρα και τις γεωργικές συμβουλές. Με την πάροδο του χρόνου, έγινε μικρότερο, πιο παχύ και περιείχε μόνο έγχρωμες φωτογραφίες.
Μια βασική τακτική που χρησιμοποίησε ο John Deere, εκτός από το να διανέμει περιοδικό δωρεάν στους αγρότες, ήταν να μην διαφημίζει σχεδόν καθόλου τα προϊόντα του.
Το 1912 το περιεχόμενο του Deere κορυφώνεται με το “The Furrow” να αποκτά περίπου 2 εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως. Στο αποκορύφωμα του περιοδικού, ο ίδιος πήρε την απόφαση να αγοράσει το πρώτο ηλεκτρικό τυπογραφείο ώστε να δημοσιεύει 50.000 έγχρωμα αντίτυπα σε οκτώ ώρες!
Το περιοδικό έχει διατηρηθεί έως σήμερα και δημοσιεύεται τόσο σε ηλεκτρονική μορφή, όσο και σε έντυπη σε 12 γλώσσες και 40 χώρες.
Ο στόχος πίσω από την στρατηγική του John Deere
Η στρατηγική του John Deere όχι μόνο απέδωσε καρπούς αλλά σήμερα θεωρείται μια από τις βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά τον κλάδο του και όχι μόνο.
Τι ήταν όμως αυτό που την έκανε να ξεχωρίσει;
Η μακροπρόθεσμη προοπτική και εστίαση στον πελάτη!
Η εταιρία είχε πάρει την απόφαση να ρισκάρει, επενδύοντας χρήματα για να δημιουργήσει ποιοτικό περιεχόμενο, περιεχόμενο που μοιράζει γνώση και όχι που να στοχεύει άμεσα στις πωλήσεις.
Ήλπιζε ότι αν παρέχει χρήσιμο υλικό στους αναγνώστες, χωρίς καμία διαφήμιση των προϊόντων του μέσα σε αυτό, θα κέρδιζε την εμπιστοσύνη τους και οι πωλήσεις θα έρχονταν σταδιακά από τους ίδιους τους αναγνώστες.
Έτσι και έγινε!
Με την πάροδο του χρόνου, οι δημιουργοί περιεχομένου του περιοδικού, έπιασαν τον παλμό και άρχισαν να εστιάζουν στο σύντομο και πιο ευκρινές περιεχόμενο.
Σκοπός τους ήταν πάντα να διατηρήσουν την προσοχή και το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Οι μοναδικές και ελκυστικές φωτογραφίες είχαν, με τη σειρά τους, βαθιά επίδραση στα μυαλά των συνδρομητών.
Η κύρια τακτική του περιοδικού ήταν να λέει πάντα μια ιστορία που οι άνθρωποι απολαμβάνουν να διαβάζουν και να τους παρέχει γνώσεις που μπορούν να εφαρμόσουν στις επιχειρήσεις τους.
Το “The Furrow” δημιουργούσε αξία παρουσιάζοντας λύσεις σε ανάγκες των αγροτών, ενώ μέσα από αυτό, ο Deere μοιραζόταν γνώση και ιδέες για τη γεωργία.
Ποιό ήταν το πιο σημαντικό όφελός του;
Δημιουργούσε ακολούθους με αφοσίωση στο Brand ενώ ταυτόχρονα έχτιζε δυνατές σχέσεις με τους πελάτες του!
5 μαθήματα από τον John Deere για την επιχείρησή σου
Το παράδειγμα του John Deere άφησε μια πλούσια κληρονομιά που μαζί με την άνοδο διαφόρων τεχνολογικών καινοτομιών, δημιουργούν το κατάλληλο περιεχόμενο για «κατανάλωση».
Πως όμως θα υιοθετήσεις τις πρακτικές του στην επιχείρησή σου;
1. Εντόπισε την ανάγκη που λύνεις με την υπηρεσία/προϊόν σου
Πριν το “The Furrow” οι αγρότες δεν είχαν ένα οργανωμένο μέρος που θα έβρισκαν καταγεγραμμένες τις προκλήσεις, τους τρόπους αντιμετώπισής τους αλλά πολύτιμη γνώση πάνω στον κλάδο τους. Το “The Furrow” έδειξε από νωρίς να καταλαβαίνει τα «σημεία πόνου» των αναγνωστών του και φυσικά αυτό φάνηκε και στην ανταπόκρισή τους.
Το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνεις, λοιπόν, είναι να αναγνωρίσεις αυτά τα σημεία για το δικό σου κοινό. Αυτό φυσικά απαιτεί χρόνο και έρευνα αλλά μόλις έχεις τα δεδομένα στα χέρια σου, τα πράγματα θα γίνουν κατά πολύ πιο εύκολα.
2. Εστίασε στο χρήσιμο, για το κοινό σου, περιεχόμενο
Ο John Deere είχε πάρει την απόφαση το περιοδικό του να μην έχει πωλησιακό χαρακτήρα. Μια απόφαση που φαίνεται να λειτούργησε.
Εστιάζοντας στην ενημέρωση χτίζεις πιο εύκολα την εμπιστοσύνη ανάμεσα στο Brand σου και στο κοινό του. Σκέψου το, αν είχες ένα πρόβλημα στο οποίο έψαχνες λύση, δεν θα στρεφόσουν σε όποια πηγή θεωρούσες ότι σου παρέχει την πιο έγκυρη και πολύτιμη ενημέρωση;
3. Χτίσε κοινότητα που να ανυπομονεί να διαβάσει/ακούσει από εσένα
Χτίζοντας μια αγροτική κοινότητα που επικεντρώθηκε στο ίδιο το περιοδικό, το “The Furrow” κατάφερε να καθιερωθεί ως «χώρος συνάντησης» για πληροφορίες, συμβουλές και ανακούφιση του άγχους της καθημερινής αγροτικής ζωής.
Φυσικά κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο!
Η δημιουργία μιας κοινότητας είναι ένα κρίσιμο βήμα για επιτυχημένο Marketing. Η οικοδόμηση μιας κοινότητας γεμάτη με ανθρώπους που είναι παθιασμένοι για αυτό που κάνεις και ανυπομονούν να ακούσουν τις πληροφορίες που έχεις για εκείνους, θέλει αρκετό χρόνο και πολλή προσπάθεια.
Θα μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα για αυτό σε ένα άλλο άρθρο.
4. Να προσαρμόζεσαι και να εξελίσσεσαι
Το “The Furrow” κατάφερε να επιβιώσει για 100 χρόνια (έως και σήμερα) και αυτό κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι.
Προσαρμόσου ανάλογα με την εποχή, πιάσε τον παλμό και ψηφιοποιήσου. Αυτό χρειάζεται καθημερινή και ανελλιπή ενημέρωση για να το πετύχεις.
5. Να είσαι συνεπής για να ενισχύεις την εικόνα σου
Μετά από 100 χρόνια ύπαρξης το “περιοδικό του John Deere συνεχίζει να προσθέτει αξία σε όσους το διαβάζουν. Αυτό συμβαίνει γιατί το περιεχόμενο συνέχισε να υφίσταται και να είναι το ίδιο χρήσιμο και ενημερωτικό.
Το να υπάρχεις εκεί έξω δεν αρκεί, χρειάζεται να είσαι συνεπής στο περιεχόμενό σου. Έτσι χτίζεις μια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό σου και ενισχύεις την εγκυρότητα και τη δυναμική του Brand σου.
Το συμπέρασμα και η κληρονομιά του John Deere
Όπως θα κατάλαβες δε μιλάμε απλώς για ένα Brand που αφορά τα τρακτερ και τα γεωργικά μηχανήματα. Μιλάμε για έναν άνθρωπο που οικοδόμησε μια ολόκληρη κουλτούρα γύρω από τη γεωργία, δαπάνησε χρόνο στο να αντιληφθεί την εποχή και τις ανάγκες της και προσέθεσε πολύτιμη αξία σε γενιές ολόκληρες.
Το Content Marketing ωφέλησε τον John Deere το 1895 με τακτικές, οι οποίες επιβεβαιώνονται ακόμα και πολλές δεκαετίες αργότερα – και μάλιστα συσσωρευτικά.
Και αν υπάρχει ένα πράγμα που θέλουμε να κρατήσεις από αυτή την ιστορία είναι η διαχρονική δύναμη του “να δίνεις πριν ζητήσεις“. Δηλαδή να δημιουργείς εξαρχής συνθήκες εμπιστοσύνης ώστε όταν έρθει η ώρα της απόφασης του υποφήφιου πελάτη σου, το brand σου να είναι το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό του.
Και αυτό είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα κάνει την πραγματική διαφορά, από την αναγνωρισιμότητα και την θετική προκατάληψη, έως την πιστότητα του πελάτη και την κερδοφορία της εταιρίας.
Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για νέα άρθρα όπως και αυτό μπορείς να γραφτείς στο newsletter μας και να παραλαμβάνεις χρήσιμο και ενδιαφέρον περιεχόμενο κατευθείαν στο email σου.